Günümüzde basınçlı hava ile çalışan pek çok sistem vardır. Bu sistemlerden maksimum verim alınması için hava kayıplarının önüne geçilmesi gerekir. Mevcut kaçaklar enerji sarfiyatına ve yüksek maliyete neden olur. Bu nedenle düzenli olarak test yapılmalı ve herhangi bir hava kaybının olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Gözle görülmeyen hava kaçakları, bu işlem için özel olarak tasarlanan cihazlar yardımıyla tespit edilebilir. Düzenli olarak hava kaçağı olasılığını denetlemeye yarayan testler sayesinde, yağ sızıntıları gibi gözle görülmediğinden bu sızıntılar anında fark edilir. Bu amaçla yapılan testlerin tamamı hava kayıpları ölçümü olarak bilinir.
Hava kaçakları çoğu zaman emniyet valflerinden veya boruların ve hortumların bağlantı yerlerinden, yol verme kaplinlerinden ve kesici valfler gibi yerlerde meydana gelir. Çoğu zaman yetersiz bakım sonucu oluşan bu kayıplar, güç israfına neden olur. Bu nedenle düzenli olarak test yapılmalı ve varsa kaçaklar tespit edilmelidir. Bu süreçte;
Çalışan tüm ekipmanlar durdurulur.
Tam basınca ulaşana kadar kompresör çalıştırılır.
Kompresör yüksüz hale gelir gelmez saat yazılır.
Sistemde basınç düştüğünde kompresör tekrar tam yükte çalışmaya başlar. Bu durumda tekrar saat yazılır. Not alınan saatler arasındaki fark hesaplanır.
Hava kayıpları söz konusu olduğunda basınçta dengesizlikler yaşanır ve kompresör gereğinden fazla çalışır. Bu da gereğinden fazla güç harcanmasına neden olur. Ayrıca ekipmanların kısalır ve arızalar söz konusu olur.
Genellikle basınçla çalışan sistemlerde kayıpların en sık yaşandığı bölgelerin bilinmesi gerekir. Bu sayede hava kayıpları daha kısa sürede tespit edilir. Sızıntının en çok görüldüğü yerler ise şu şekildedir: